Thursday

salesgirl..

Assalamualaikum..


Sape sini pernah jadi salesgirl?


Aku? Penah la jugak. Mase lepas SPM dulu lah. Masa tu determination nak kumpul duit tengah menggunung-gunung. Tapi kumpul duit nak beli handphone la. Jangan harap lah aku nak simpan duit. HAHA. Memang harapan. Adela dalam tiga bulan lebih, lepas result SPM kuar je, aku quit. Lagi satu, mase tu aku kerja sebab aku saje je nak busykan diri, kalau duk umah je, mesti cuak bile pikir pasal result. Mane tak nye, belajar 'main-main'.

Aku ade soalan lagi, tapi biasanya benda ni jadi kat girls je. Lelaki tak lah kot.

Sape pernah disalah anggap bekerja sbg salesgirl? Ok, aku pernah and memang malu gile la. Bukan nak kate kerja salesgirl tu macam tak bagus ke ape, tapi entah la, kalau sesape yang pernah kena cam aku ni, tau la macam mane rasanya. 

First time aku kena, mase tu aku ikut ibu aku pergi kedai tudung. Konon nak teman, tapi mase tu aku tak bernafsu sangat nak beli tudung ni. Yelah, zaman aku sekolah rendah, mane reti pilih-pilih tudung ni.  Mane yang sedap, rembat je. Warna wajib mestilah hitam. HAHA. So, mase ibu aku tengah pilih-pilih tu, aku berdiri sorang kat tepi rak yang jual anak tudung. Nak ikut ibu aku memilih, pusing ke sane ke sini, beli ke tak, belum tentu lagi. Tibe-tibe ade mak cik tengah belek-belek tudung, "Dik, tudung ni berape ringgit dik?''  Rasa geram, segan and macam-macam ade. Then aku hanya mampu tersenyum kat mak cik tu, and jawab "Tak tahu mak cik, saya tunggu ibu saya kat dalam tu". 

Lepas tu, agak kerap jugak lah aku disalah anggap as salesgirl. Tapi sejak masuk U, mungkin muke pun da nampak mature, ingatkan tak de lah orang salah anggap lagi. Tak jugak, hari tu mase pergi Langkawi kena lagi. Mase tu ibu aku tengah pilih kain batik, aku pun memang  tak reti sangat bab-bab kain batik ni. Semua cantik je kat mate aku. So, mase ibu aku syok-syok pilih tu, aku duk je lah bersandar kat susunan kain batik yang tinggi-tinggi tu. Nak duduk kat kerusi, adik aku awal-awal dah cop dulu. Tak gentleman langsung. Cehh. Tibe-tibe ade kakak (mungkin jugak sebaye or mude dari aku) tengok aku atas bawah dengan muke innocent sambil tangan die pegang-pegang kain batik yang tergantung and  bukak mulut "Dik, ni berape dik?'' 

Kalau mak cik yang tegur aku, mungkin aku boleh senyum and control ayu. Tapi kali ni asap dah berkepul-kepul keluar dari telinga macam cerita kartun kan.Kali ni kakak-kakak, mungkin jugak adik-adik yang baru nak hidup, boleh tak aku jawab "Do I look like a salesgirl?". Oh tidak, terlalu biadap. And again, aku hanya senyum, ''Sorry, saya bukan pekerja kat sini".

Korang penah kena macam ni? HAHA. Aku ade tips untuk elakkan benda ni jadi lagi. 

First, stick to your parents time shopping. Kalau kecik-kecik dulu, memang kena melekat dengan parents, takut hilang kan, tapi bile dah besar pun bole apply lagi. Elakkan duduk sorang-sorang walaupun korang tak ada mood nak shopping.

Second, elakkan pakai pakaian yang simple sangat. Nak lagi mantap, pakai make up tebal-tebal. HAHA. Gurau je, what I mean is kalau nak jalan-jalan, window shopping, pakai lah pakaian yang menampakkan anda memang nak bershopping. For example, pakai la handbag. So that, orang boleh bezakan antara customer dgn salesgirl. Salesgirl tak pakai handbag kan,  tengah bekerja. Ikut keselesaan masing-masing tapi don't be too simple. Peringatan ini juga untuk aku, sebab aku kadang-kadang berlenggang without handbag plus dengan flat shoesnye. HAHA. 

p/s : Korang ade tips lain, share dengan aku jom.


2 comments: